Niet koper, maar Elburg moet ontsluiting havenhotel betalen

In de raadsvergadering van afgelopen maandagavond kreeg onze fractie niet voldoende de gelegenheid om de wethouder nader te bevragen over dit kostbare onderwerp en beweerde hij zaken die volgens het koopcontract uiteindelijk totaal anders zijn. Nu blijft de vraag staan, waarom betaalt de gemeente Elburg, met de belastingcenten van onze burgers, dit kostbare 'cadeautje' voor de koper? Het dossier is wat ons betreft nog lang niet gesloten.
Overigens is het opvallend hoeveel moeite men bij het gemeentekantoor heeft om een cruciale fout toe te geven en nu min of meer de schuld te willen leggen bij de raadsleden die de wethouder niet op de fout zouden hebben gewezen, omdat zij allemaal ook het koopcontract in hun bezit hadden. We hadden het maar wat graag gewild, maar die kans werd ons helaas ontnomen door de voorzitter.

Het persbericht van de Stentor:

ELBURG - In het debat over de grondverkoop voor een hotel aan de kop van het havenkanaal in Elburg heeft wethouder Rien Boukema zich maandag danig vergist.

Op de vraag wie de aansluiting op de Flevoweg moet gaan betalen, zei hij immers dat de koper verantwoordelijk is voor de eerste 180.000 euro. Maar het is juist de gemeente Elburg die de eerste 180.000 euro moet ophoesten.

Dat blijkt uit het koopcontract, waar Boukema door VVD-raadslid Rick van Velthuysen nog maar eens op is gewezen. Lopen de kosten van aansluiting op de Flevoweg (N309) hoger op dan 180.000 euro, dan zullen gemeente en koper Roel Warring 'hierover met elkaar in overleg treden, waarbij als uitgangspunt geldt dat de meerkosten voor rekening komen van de koper'.

Navraag leert dat de wethouder zich in het debat met de raad heeft 'versproken', zo zegt een woordvoerder van de gemeente Elburg. Die wijst er verder op dat alle raadsleden op dat moment in het bezit waren van het koopcontract. En dat ze dus konden weten dat de wethouder niet de waarheid sprak.