Schriftelijke vragen over invoering Omgevingswet

De fractie VVD is bezorgd over de invoering van de Omgevingswet na het lezen van het bericht “Twijfels over de Omgevingswet blijven knagen” d.d. 11 januari 2022 in Gemeente.nu waarbij de haalbaarheid van de invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022 wordt besproken. De nieuwe Omgevingswet brengt alle spelregels die gelden voor de fysieke leefomgeving bij elkaar in één wet. In dit artikel reageren een aantal gemeenten dat de invoering niet haalbaar en niet realistisch is: “Tijdens een tweede deskundigenbijeenkomst in de Eerste Kamer kwamen opnieuw de problemen rond de Omgevingswet op tafel. Grote gemeenten zijn ongeduldig, kleinere groeit de implementatie boven het hoofd.”

Zie link naar het artikel: https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/omgevingswet/twijfels-over-de-omgevingswet-blijven-knagen/

Enkele opmerkingen uit het artikel:

• Alle spelregels zijn op een andere plek gezet.
  • Elk planfiguur en procedure heeft een nieuwe naam gekregen.
  • De door gerenommeerde adviesbureaus opgestelde modellen vertonen juridische lekkages.
  • Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) werkt nog niet goed. Hierbij wordt aangemerkt dat minimaal een jaar oefenen pure noodzaak is en veel gemeenten halen niet eens een half jaar.
  • De meeste DSO-experts hebben aangegeven dat het onverantwoord is op 1 juli 2022 van start te gaan. Bijvoorbeeld de functie om omgevingsplannen te muteren is er nog steeds niet.
  • Er zijn nog steeds problemen met het laden van complexe omgevingsverordeningen met zware geometrieën.

Dat leidt tot de volgende raadsvragen van de fractie VVD:

1. Herkent het college deze opmerkingen?
  2. Heeft het college zorgen over de invoering van de Omgevingswet en zo ja welke?
  3. Is er voldoende ambtelijke capaciteit en expertise om de invoering per 1 juli 2022 op te vangen c.q. uit te voeren.
  4. Voorziet u problemen bij de een invoering op 1 juli 2022 voor de gemeente Elburg?
  5. Indien nee, is het artikel dan achterhaald en kunt u aangeven waarom dat volgens u zo is?
  6. Indien ja, is het nodig hier actie op te ondernemen en wat stelt u voor?