Beantwoording vragen Jeugdhulp

Onlangs lazen wij in de pers, dat volgens de Stichting Het Vergeten Kind in 2023 3.300 uit huis geplaatste kinderen 18-jaar worden. En dan kan de hulp aan hen stoppen omdat de jeugdwet dat zo bepaalt. Noodgedwongen moeten deze jongeren dan op eigen benen staan. Terwijl ze daar nog niet aan toe kunnen zijn. Maar er zijn mogelijkheden om de jeugdhulp te verlengen. Om inzicht te krijgen stelde VVD Gemeente Elburg vragen aan de portefeuillehouder en kreeg daar antwoorden op

In  Elburg (gemeente)  zijn er geen jongeren bekend die tussen de wal en het schip vallen. Voor jongeren vanaf 16,5 jaar wordt er een toekomstperspectief opgesteld. Daarmee wordt tijdig beoordeeld of er hulp nodig blijft na het bereiken van de 18-jarige leeftijd en of er een beroep gedaan wordt op Wmo, verlengde jeugdhulp, etc. De ontwikkelingsfase waarin de jongere op dat moment is is daarbij bepalend en niet de kalenderleeftijd. Daarnaast is het mogelijk om tot 21 jaar in een pleeggezin te zijn.

Ook in Elburg wordt door jongeren een verlenging aangevraagd; een gecertificeerde

organisatie als het CJG (Centrum Jeugd en Gezin) beoordeelt deze aanvragen.

Minder dan 10 jongeren die 18 jaar en ouder zijn ontvangen jeugdhulp.

VVD Elburg is blij met en trots op de manier waarop de gemeente Elburg met deze jongeren omgaat. Er is oog en oor voor hen; er wordt maatwerk geboden. Mooi!