• WORD LID

Probeer ons introductielidmaatschap nu! ✅ Bouw en vergroot je netwerk. ✅ Praat, denk en beslis mee over de toekomst van ons land. ✅ Krijg toegang tot 100+ evenementen. ✅ Volg de beste trainingen van de beste trainers. ✅ Steun het liberalisme en word zo actief als je zelf wilt! ✅ Ontvang als eerste het politieke en bestuurlijke nieuws. Je bepaalt zelf de eerste twee jaar de hoogte van je contributie! Lees verder

• Column Huis Aan Huis: Hoffelijkheid

13 maart − Hoffelijkheid komt van ‘hoofsheid’. Dat is ooit begonnen als omgangsvorm binnen de adellijke elite en al snel uitgebreid in bredere lagen van de middeleeuwse samenleving. In de hoofsheid hoorde je je medemens met respectvolle gemanierdheid tegemoet te treden, liet je de ander in zijn/haar waarde en plaatste je de ander niet voor onaangename verrassingen. Onder het mom ‘goede manieren kun je leren’ werden rond 1200 de eerste etiquetteboekjes geschreven, die in de huidige tijd nog altijd bruikbaar zijn. Hoffelijkheid op zich is dus niet aan een tijd gebonden. Lees verder

• Motie "Wachtverzachter" unaniem aangenomen!

06 juli − Met deze motie hoopt VVD Gemeente Elburg dat het wachten op professionele hulp bij het CJG en de GGZ "verzacht" kan worden. De wachtverzachter is een voorliggende voorziening primair op het wachtende kind/de jongere gericht, maar ook op de ouders gericht. Los van elkaar. Lees verder

• Van vragen word je wijs (Column Huis aan Huis)

16 april − VVD Elburg stelt best veel vragen, soms schriftelijk, soms mondeling in de raadsvergadering. In dit eerste raadsjaar waren dat er zo’n 25. Wij willen eerlijkheid en openheid, maar ook de achtergronden weten. Hoe is een college-besluit tot stand gekomen? Wat ligt er aan ten grondslag? Waarom gaan dingen zoals ze gaan? Er valt veel te vragen. En ondanks dat we niet altijd blij zijn met of tevreden over de antwoorden gaan we er vanuit dat ze betrouwbaar en juist zijn. Lees verder

• Beantwoording vragen Jeugdhulp

12 maart − Onlangs lazen wij in de pers, dat volgens de Stichting Het Vergeten Kind in 2023 3.300 uit huis geplaatste kinderen 18-jaar worden. En dan kan de hulp aan hen stoppen omdat de jeugdwet dat zo bepaalt. Lees verder

• Streven naar maatwerk, ook in de gemeentelijke belastingen

18 december − VVD Gemeente Elburg wil samen met Samen Vooruit dat de gemeente de mogelijkheden voor (meer) maatwerk in gemeentelijke belastingen onderzoekt. Bij een aantal belastingen wordt betaald per huishouden, voor veel éénpersoonshuishoudens zijn de kosten daarmee niet in verhouding. Lees verder

• Vragen van VVD Gemeente Elburg over het Winterfonds

18 december − Op 17 november 2022 werd bekend, dat Provinciale Staten van Gelderland 10 miljoen euro vrijmaakt uit de provinciale begroting om dat te storten in een winterfonds. Het winterfonds is bedoeld om steun te geven aan onder meer maatschappelijke instellingen, (sport)verenigingen, maar ook het midden- en kleinbedrijf die te kampen hebben met torenhoge energierekeningen en die niet in aanmerking komen voor gelden die beschikbaar zijn vanuit maatregelen van het Rijk. Het is een begrotingssubsidie met weinig voorwaarden waaruit aan alle Gelderse gemeenten uitgekeerd kan worden, mits ze daar een beroep op doen. Lees verder

• Column VVD Gemeente Elburg

13 december − Wonen. We zijn er de laatste jaren met andere ogen naar gaan kijken. Veel inwoners van de gemeente Elburg kennen eigenlijk wel elke straat. Het komt hen in ieder geval bekend voor; ze kunnen plaatsen waar de straat is en het huis staat. Inwoners zijn in ieder geval betrokken bij wijken, straten en woningen. Kortom, bij wonen. Lees verder

• Geen zendmast aan de Flevoweg!

04 december − Onze fractievoorzitter Els Baauw van VVD Elburg stelde enkele weken geleden een vraag over de geplande KPN-mast aan de Flevoweg. Lees verder

• VVD Elburg koploper in stellen van vragen aan college

30 november − De fractie van de VVD in Elburg onderscheidt zich in korte tijd in koploper als het gaat om het stellen van vragen aan het college. In één dag drie vragen over verkoop van grond aan KPN, het openbaar onderwijs en het voorkomen van het moeten terugbetalen van de POK gelden in 2025. Lees verder

• Moties ingediend door VVD Elburg tijdens de Algemene Beschouwingen op 14 november 2022

15 november − Moties ingediend door VVD Elburg tijdens de Algemene Beschouwingen op 14 november 2022 Lees verder

• Betoog Els Baauw bij de Politieke beschouwingen 2022

14 november − Hans van Mierlo, de journalist, politicus en wat mij betreft een groot bestuurder zei eens: een begroting is net als een deken in de winter: als de één ‘m naar zich toetrekt, ligt de ander in de kou. Nu is mijn overtuiging dat we in deze raad elkaar niet in de kou willen zetten, maar wel keuzes moeten maken, want het geld kan maar één keer uitgegeven worden. En daarover gaat het vanavond. Het bestuursakkoord ligt er en daaraan wordt nu de financiële vertaling gekoppeld. Lees verder

• Schriftelijke vraag over hitteplan voor dieren

08 augustus − Van inwoners krijgen wij berichten dat in de weilanden aan de Hellenbeekstraat (voormalig bomenlaantje) schapen en paarden staan, die geen schaduwplekken hebben. En dat in deze enorme warmte. Omdat de warmte zeker nog twee weken aanhoudt, is dit niet zoals het hoort, lijkt mij. Is er iets aan te doen? Lees verder

• Zondag weer discussiepunt in gemeente Elburg

06 juni − De discussie over de openstelling van winkels op zondag in Elburg komt deze maand alsnog op de agenda. Tijdens de behandeling van het bestuursakkoord gaf Els Baauw (VVD) aan dat haar partij op korte termijn met een voorstel komt die de zondagsopenstelling mogelijk maakt. Lees verder

• Vragen Kampioenskarren in de Gemeente Elburg

01 juni − Vragen Kampioenskarren in de Gemeente Elburg Lees verder

• twee vragen over de Citymanagers in Elburg

26 mei − Aan het begin van 2022 werden twee (part-time) citymanagers aangesteld voor de Vesting Elburg. Hierover werd bericht in de lokale media. En daarna werd het voor de fractie van VVD Elburg stil rondom deze managers. Lees verder

• Els Baauw stelt zich aan u voor!

© Els Baauw

05 april − In de Huis aan Huis Elburg van 5 april 2022 stelt Els Baauw van VVD gemeente Elburg zich aan u voor als raadslid. Lees verder

• Burgemeester neemt petitie 'Vuurwerkvrij Elburg Vesting' in ontvangst.

© Els Baauw

20 maart − Burgemeester neemt petitie 'Vuurwerkvrij Elburg Vesting' in ontvangst. VVD gemeente Elburg ondersteunt deze petitie. Lees verder

• Waar de VVD gemeente Elburg voor staat.

© Els Baauw

15 maart − In de Huis aan Huis van 15 maart 2022 is te lezen waar de VVD gemeente Elburg voor staat. Lees verder

• De laatste stellingen voor de verkiezingen in Elburg n.a.v. het lijsttrekkersdebat van zaterdag 11 maart 2022.

© Els Baauw

15 maart − In de Veluwe Koerier van 15 maart 2022 zijn de laatste stellingen voor de verkiezingen in Elburg n.a.v. het lijsttrekkersdebat van zaterdag 11 maart 2022 te lezen. Lees verder